به گزارش دیار عالمان، حوادث را به جای انتشار و تاسف خوردن صرف، می توان درس عبرت و آغاز کار یا اصلاح آن عنوان کرد و با دیدی موشکافانه مشکلی را از سر راه مردم برداشت.
شاهد یک حادثه شدید رانندگی در جاده تیکن پس از روستای خنداب در گفتگو با دیار عالمان به شرح این حادثه پرداخت: این سانحه پنج شنبه در ساعت 16:30 دو خودروی پراید و زانتیا رخ به رخ می شوند که راننده خانم پراید جان می بازد و دوسر نشین زانتیا مصدوم می شود.
کرمی با بیان اینکه کودک سه ساله ای سالم از پراید خارج شد ،گفت: نزدیک ترین شهر برای امدادرسانی دهق بود که تجهیزات مناسب و کاملی نداشت و اگر مردم در نجات سرنشینان خودرو به موقع اقدامی نمی کردند احتمال افرایش فوتی ها بود.
وی ادامه داد: مصدومان این حادثه به نزدیک ترین بیمارستان که در شهر دهق واقع است انتقال دادند.
این شاهد ماجرا از اینکه حادثه ای چنین دردناک در تب و تاب خبر های دهه فجر گم شده است و هیچ خبری از آن منتشر نشده از رسانه ها انتقاد کرد.
نزدیک ترین راه از گلپایگان به اصفهان، مسیر روستاهای موسوم به عربستان گلپایگان، دهق، علویجه، شاهین شهر و اصفهان است که مردم گلپایگان از آن، جاده قدیم اصفهان یا جعده شاهی یاد می کنند و برخی آن را قسمتی از جاده ابریشم می دانند.
اتوبوس های بین شهری گلپایگان، اصفهان در مسیر روستای موته، سه راه وارکان، میمه، وزوان و اصفهان تردد می کنند و حداقل سه ساعتی در راه هستند و این در حالی است که ماشین های شخصی و وسایل نقلیه سنگین از جاده قدیم اصفهان با سرعت های بالا عبور می کنند
خبرنگار ما از همسفری یاد می کند که دو هفته پیش در اتوبوس بین شهری از زمان تلف شده در این مسیر گلایه می کرد و با بیان اینکه ساکن شاهین شهر است، ادعا کرده بود: از شاهین شهر تا گلپایگان را با وسیله نقلیه شخصی در یک ساعت طی می کنند.
نقشه های شهری این دومسیر، اصل حمار یا فیثاغورث در ریاضی را یادآور می شود و هنر مردم در صرفه جویی زمان را می ستاید! اما صفحه حوادث رانندگی خبرگزاری ها و روزنامه ها سخن دیگری در این باب دارند.
جاده علویجه، شاهین شهر که به جاده مرگ معروف است و نیاز به معرفی ندارد زیرا هر از چندی جان هموطنی در آن ستانده می شود، در ابتدای این مسیر به گفته کریمیان دبیر کمیته جامعه ایمن گلپایگان جاده تیکن و کوچری پرحادثه ترین نقطه گلپایگان شناخته می شود و ازطرفی در گزارشی از اورژانس بخش مهردشت نجف آباد به افزایش 30 درصدی ماموریتهای این سازمان امدادی اشاره شده است.
ابتدای مسیر که شامل روستاهای نیوان نار، شرکت زراعی، در، شورچه و تیکن است به اندازه انتهای مسیر شهرت به مرگبار بودن ندارد اما همواره شاهد حوادث تلخ بوده است که حادثه دو روز قبل از جمله آنها است و حادثه تلخ دی ماه 93 را نیز از یاد نمی بریم که قاتلی این مسیر را خوب می شناخت.
غفاری کارمند شرکت خصوصی واقع در همین مسیر بیان کرد: حداکثر سرعت در این مسیر 60 کیلومتر است که من آن را رعایت می کنم ولی شاهد آن هستم باقی خودرو ها با سرعت از کنار من عبور می کنند
وی تاکید کرد: در این مسیر خودرو شخصی و ماشین های سنگین با سرعت حرکت می کنند.
خبرنگار ما که خود بارها از این مسیر عبور کرده است آن را جاده ای پر از پیچ و خم های شدید، باریک و دو طرفه و بدون نظارت خاص نیروی انتظامی بیان کرد و سرعت بالای خودرو ها در این جاده را ناشی از نبود نظارت کافی مانند سایر مسیر های عبوری دانست.
وی اذعان کرد: با اینکه در این مسیر دوربین های نظارت و گاه گشتی هایی نیروی انتظامی مشاهده می شود ولی افزایش نظارتها در این مسیر حس می شود
مسیر گلپایگان تا اصفهان از مسیر بخش مهر دشت نجف آباد، راهی است که چندین روستا را به یکدیگر متصل می کند و مسئولیت این کار با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و آنها نیز چند کیلومتری روکش و ترمیم راه را در چند ماه اخیر انجام دادند
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان بازسازی جاده دُر- تیکن میتواند در کاهش بُعد مساحت اصفهان – گلپایگان – تهران تاثیرگذار باشد،، میافزاید: این در حالی است که حجم ترافیک و میزان تردد مناسب این جاده نیست و شبکه راهی کشور در مسیر سه راهی موته که به نام سه راهی «ورکان»» نامگذاری شده، تعریف و قابل استفاده است.
قضیه فیثاغورث نیز ثابت می کند اگر این مسیر به درستی احیا و تجهیز شود، دو مرکز استان اصفهان و مرکزی به طور رسمی نزدیک تر خواهند بود و بماند که مردم گلپایگان تصورشان از ایجاد بزرگراه میان اصفهان و اراک احیای این راه بود.
مردم انصاف دارند و می دانند احیای این راه بودجه سرسام آوری نیاز دارد زیرا هزینه ساخت جاده بین 400 میلیون تا یک میلیارد تومان برای هر کیلومتر است، اما تجهیز و پوشش با کیفیت امدادی و بیمارستانی هزینه کمتری می برد و می توان آن را در کوتاه مدت تامین کرد و نیازی به مراسم ایرباسی هم ندارد!
مردم در حادثه رانندگی دو روز پیش همت کردند ولی از مسئولیت مسوولان امر نیز نباید غفلت کرد و گاه باید یادآور این موضوع شد: نیاز به زیر ساخت جاده در مرکزی ترین استان کشور سالها پس از انقلاب هنوز وجود دارد، این مردم راه با امکانات امدادی مناسب می خواهند، لطفا شنوا باشید
انتهای پیام/