به گزارش دیار عالمان، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی در نشستی که به جهت حل مشکل دیار خودرو و بازدید از کارخانه های قطعه سازی ماشین گلپایگان با حضور معاون پارلمانی وزیر صنایع و دکتر جمالی، مدیر عامل شرکت سایپا و شیخ عطار مدیر عامل شرکت مگاموتور انجام گرفت، اظهار کرد: گلپایگان به لحاظ نزدیکی به مراکز تولید اولیه و نزدیکی به بازار مصرف خودرو نقاط قوتی را برای بحث مونتاژ موتور به وجود اورده است.
علی بختیار در ادامه افزود: گلپایگان شهری علمی است که از نظر زیرساخت صنعتی ظرفیت های بسیار بالایی دارد.
وی خاطرنشان کرد: 125 واحد صنعتی کوچک و بزرگ در گلپایگان وجود دارد که بالای 5 هزار اشتغال ایجاد کرده است.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار با اشاره به اینکه در شرکت های قطعه سازی گلپایگان قطعات کلیدی و مهمی ساخته می شود، عنوان کرد: بیش از 60 درصد اشتغال شهرستان در این شرکت های قطعه سازی است.
بعد از 1400 سال سابقه کشاورزی نمایندگی تراکتور در شهرستان نداریم
فرماندار گلپایگان در این نشست تصریح کرد: بعد از 1400 سال سابقه کشاورزی و قطب کشاورزی بودن، نمایندگی تراکتور در شهرستان مستقر نیست.
حسین فراست با اشاره به قدمت چند هزار ساله شهر گلپایگان اظهار کرد: فرمانداری گلپایگان از فرمانداری شهرهای بزرگی چون اصفهان نیز قدیمی تر است.
وی با اشاره به اینکه دو شهرک صنعتی در گلپایگان موجود است که یکی به تولید لبنیات و دیگری کارخانه های قطعه سازی را پوشش می دهد گفت: ما در مجموع 152 واحد صنعتی در گلپایگان را دارا هستیم.
اگر صنایع ما بخواهند در بازار باقی بمانند باید سطح دانش فنی و تکنولوژی را ارتقا دهند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: باید به تحقیق و توسعه بها داده شود چه در واحد های کوچک و چه در واحد های بزرگ، چرا که اگر بخواهیم در بازار رقابتی امروز باقی بمانیم به جهت بالا بودن تغییرات سطح کیفیت خود را نیز باید افزایش دهیم.
سید مهدی مقدسی خاطرنشان کرد: گرفتن مشاورین بنام، انتقال تکنولوژی و ارتقا دانش فنی از مهم ترین کارهایی است که هر واحد صنعتی باید صورت دهد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس افزود: ما با هدف صادرات می خواهیم تولید کنیم پس باید با تشکیل اتاق های فکر و استفاده از منابع خارجی و انتقال تکنولوژی در قرار دادها سطح صنایع را بالا برد.
برای ادامه کار 100 میلیون یورو سرمایه در گردش می خواهیم
خانلو مدیر عامل شرکت تعطیل شده دیار خودرو در این جلسه گفت: اگر بخواهیم دوباره کارخانه را راه اندازی کنیم چیزی بالغ بر 100 میلیون یورو سرمایه در گردش می خواهیم.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم از این وضعیت خارج شویم کمکی به عنوان سرمایه در گردش می خواهیم.
خانلو عنوان کرد: 72 میلیارد تومان باید هزینه شود تا 116 میلیارد تومان کالا از گمرک ازاد شود.
دکتر رضویان نماینده مردم مازندران نیز گفت: این ظرفیت و توان وجود دارد که برای حل این مشکل از صندوق توسعه ملی استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری خوبی در این کارخانه صورت گرفته است و جز سرمایه های ملی ماست خاطرنشان کرد: ظرفیتی که بتواند به خصوص در بحث اتومبیل برقی به کشور کمک کند، همه حتی محیط زیست نیز باید برای رفع مشکل این صنعت یاریگر باشند.