به گزارش دیارعالمان، هنگامی که کالایی تولید می شود، آنچه که باعث ادامه و چرخش اقتصاد واحد تولیدی است، یافتن بازارهای فروش است و این امر جز با بازاریابی و تبلیغات در بازارهای هدف گذاری شده میسر نمی باشد و خود شغل و صنعتی را ایجاد کرده است.
فروش کالا و محصول و حتی خدمت است و ترغیب به خرید و مصرف بیشتر برای رونق و ادامه شغل کالاهای تبلیغی در صنعت تبلیغات یک هدف اصلی محسوب می شود
سالهاست که رهبرمعظم انقلاب برای اینکه کشور پاشنه آشیل تحریم ها را برطرف کند، راهکار اقتصاد مقاومتی را پیشنهاد و مردم و مسئولین را به انجام آن ترغیب می کند.
آنچه که در اقتصاد مقاومتی به عنوان یک اصل درست قابل قبول همگان واقع است فرهنگ درست خرید و مصرف می باشد، این فرهنگ باید به سمت خرید کالای ایرانی برود و از طرفی سرمایه هرایرانی هم باید درست خرجشود و بهتر است همیشه تفکر شود که چگونه تبدیل به احسن گردد.
متاسفانه با اینکه بیشتر مردم تا حدودی با این اصول آگاهی دارند، قدم به بی راهه می گذارند، و سرمایه ایرانی را از هدف اصلی اش دور می نمایانند و متاسفانه تبلیغاتی که می تواند راهگشای تولید باشد، مدتهاست که باعث هدررفت سرمایه های ایرانی می شود، برای نمونه به چند مورد اشاره می شود تا فرهنگ نادرست مصرف گرایی که ترویج می شود بیشتر درک شود.
تعداد خطوط همراه نزدیک به دوبرابر جمعیت ایران می باشد، که شاید دلیل عمده آن رقابت اپراتورها برای ارایه بهتر و بیشتر خدمات، مخاطب را به داشتن یک خط راضی نگه نمی دارد، داستان فقط در این محدود نمیشود هزینه هایی که به هر عنوان از مخاطب گرفته می شود شاید ناچیز به نظر آید ولی اگر در میلیونها خط ضرب شود به عدد بزرگی از سرمایه ایرانی خواهیم رسید ودلیل ادامه کار این تبلیغات ها بیشتر درک می شود.
عمده تبلیغاتی که چه برپایه ی پیامک و چه برپایه ی خدمت بر روی گوشی ثابت انجام می شود، مصرف بیشتر و هزینه ای گرانتر از حد معمول است، به عنوان مثال پیامکی برای فال حافظ یا فلان اطلاعات در مورد فلان چیز برای شخص می آید و اورا به خرید این خدمت ترغیب می کند، و به صورت قطره چکانی و ازقرار هر پیامکی، چند برابر یک پیامک معمولی از حساب مخاطب کسر میگردد، در حالی که فرد با یک جستجو در اینترنت به همه ی مطلب با ارزانترین قبمت ممکن دست میابد، وشاید اینقدر مطلب را زرد ببنید که از جستجویش پشیمان گردد، و قطع این خدمت نیز دردسر ساز است تا جایی که شخص می ترسد خطش را شارژکند به تازگی خدمتی که شماره هشتصد از سوی مخابرات ارایه گردیده تا حدودی مردم را آسوده خاطر کرده است و جای تقدیر دارد.
اما کسانی که جیب های مبارکشان از این راه پر میشود روش تبلیغات را تغییر دادند، به عنوان مسابقه و گرفتن جوایز پرطمطراقی چون تبلت و مودم و … حتی ماشین ، مخاطب را به خرید خدمت تشویق می کنند، درست است که مردمان خوبی هستند و درنهایت جایزه را میدهند اما چندین برابر آن را سود کرده اند وهزینه و وقت هنگفتی از جیب ملت خارج شده، بدون آنکه واقعا تولیدی انجام شده باشد و متاسفانه صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران هم برای تامین هزینه هایش هم تبلیغات این خدمت ها را می کند وهم گاهی خودش به مناسبتهایی خودش هم دست به کار چنین مسابقاتی می شود.
این تبلیغات و هزینه ها به تازگی راه خود را به کانالها و گروه ها هم پیدا کرده است، فکر میکنید عضو کانال و گروه خوبی شدید ولی تبلیغات و هیجانات زردی مشاهده می کنید، وسرمایه هایی که به بهانه عضو شدن ها و…. از جیب ملت خارج می شود.
تماس با تلفن ثابت برای شرکت در برنامه هایی که از طریق این تبلیغات انجام می گیرد مصداق بارز ترویج بچه پولداری است! زیرا کسی که در توانش باشد که برای شادی اش دقیقه ای هزار تومان بپردازد که در یک ماه می تواند یک مازراتی بخرد! درحالی که اشخاصی می توانند چنین خرجی کند خیلی محدود است و این اشخاص هم اگر چنین خرجی می کردند الان آنجا نبودند.
نکته ای که در تمامی این تبلیغات از پیامک اطلاع افزایی تا مسابقات مثلا چالشی مشترک است ،در نهایت مخاطب به علمی دست می یابد که هیچ فایده ای ذر زنئگانی شخص نخواهد داشت وهمه اش به نوعی اطلاعات عمومی محسوب می گردد!
پس هدف جذب هر خانواده و لو به چند دقیقه و جذب سرمایه های خرد ملت در راهی که هیچ تولید و ارزش افزوده ای برای کشور ندارد و باید بدانیم که اگر همین سرمایه های اندک را درست هدایت کنیم، می تواند گوشه ای از مشکلات اقتصادی را بگیرد
گاه تبلیغات مصرف کالای خارجی را فرهنگ می کند، متاسفانه گاهی رفنار خریدار و فروشنده به جایی می رود که کالای داخلی انگار زنده نیست! تا پیش از برجام اجناس ترک و کره و…بهتر از جنس ایرانی بود و حالا حتی خوراکی هامان از آمریکاست که باید خرید و در این صورت کسی هم پاسخ گو نیست این همه تولید کشاورزی و صنعتی که گاه صادر و گاه نمیشود به کجا می رود!
در دین مبین اسلام مصرف تا جایی باید باشد که در آن اسرافی نباشد، فرهنگ مصرف گرایی بیش از حد یک فرهنگ آمریکایی است که نظام اقتصادی اش بر این پایه است، نظامی که صسالهاست غرق در بدهی و بحران میباشد.
تبلیغات برای مصرفی به موقع و دور از بچه پولداری در جهت ایجاد اشتغال و ارزش افزوده برای کشور، می تواند در تقویت اقتصاد مقاومتی موثر واقع گردد.
انتهای پیام/ی