به گزارش گلپانا، یکی از برنامه هایی که همیشه به جهت افزایش کارایی شخص در جوامع مختلف به کار می برند شیوه تشویق است، درسازمانها و ادارات نیز برای تشویق به افزایش کارایی کارمندان خود، بهترین فرد را از نظر کارایی انتخاب می کنند و با دادن عنوان نمونه به وی و یک سری مشوق ها، سایرکارمندان را برای رساندن به سطح و درجه وی تشویق می کنند.
انتخاب بهترین فرد همیشه توسط متخصصان آن رشته و با مراسم بسیارخاص انجام می شود وشاید پربیننده ترین و پرخبرترین مراسم اینچنینی انتخاب بهترین بازیکن سال فوتبال جهان باشد!
در وزارت آموزش و پرورش سالهاست که روز دوازدهم اردیبهشت یعنی روز معلم مراسم خاص برگزار می کنند ودر آن معلمان نمونه ی شهرستان ها و استان ها و کشورمعرفی می شوند و از آنها تقدیر به عمل می آید.
داستان انتخاب معلم نمونه تا سال گذشته اینچنین بود:
ابتدا هرمعلم فرمی را پر می کرد که در آن به فعالیت های او امتیاز داده می شد و این فعالیتها شامل سابقه، تدریس، ابداعات ، دورهای ضمن خدمت، شرکت درمسابقات فرهنگی و علمی، تقدیرنامه ها و نوشتن کتب ومقالات و….بوده است، و با امتیاز کسب شده از این فرم، با همکاران خود در مدرسه و سپس شهرستان، استان و کشور به رقابت می پرداخت و بالاترین امتیاز در هر مرحله، به عنوان معلم نمونه در آن مرحله شناخته می شد.
اما امسال، انتخاب معلم نمونه به گونه شگفت انگیزی تغییر یافته است که طبق مصاحبه ای که رئیس مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با خبرگزاری ایلنا انجام داده اند:
اولا در سال تحصیلی جاری، یک دستورالعمل تحت عنوان برنامهریزی بزرگداشت مقام معلم ابلاغ کردیم و دستورالعمل اجرایی ندادیم؛ این در حالیست که در سالهای پیش دستورالعملی تحت عنوان انتخاب معلم نمونه به استانها ابلاغ میشد که یکسری ضوابط مشخص کلیشهای درآن پیشبینی شده بود که عموماً جنبههای کمی داشت و به جنبههای کیفی حرفه معلمی کمتر توجه داشت و علت آن هم همین تمرکز و کلان نگریاش بود.
دوما: عدالتی که باید حفظ شود در کار کیفی با ابزار و سنجشهایی که ما داریم، اتفاق نمیافتد و خود به خود به سمت یکسری شاخصهای کمی عینی تمایل پیدا کرده بودند؛ ضمن اینکه شاخصهای دقیقی نیز برای انتخاب معلم شایسته بر اساس سند تحول آموزش و پرورش نبودند.
و سوما : امسال با پیشنهاد استانها، کار را به آنها واگذار کردیم که در سطح مدارس، مناطق و استان بر اساس شاخصهای خودشان و روشهایی که در سطح استان میتوانند طراحی کنند، معلمانی را به عنوان نمونههای معلمان برتر به جامعه معرفی کنند.
داستان برای استان اصفهان از این قرار است: در اولین سه شنبه کاری مدارس پس از تعطیلات عید نوروز در میان معلمان انتخابات برگزار گردیده، و در هربرگه رای، هر معلم به سه همکار خودش در آن مدرسه، امتیاز سه، دو و یک را داده است و کسی به عنوان معلم نمونه تشخیص داده شده که بالاترین امتیاز را بیاورد!
در اولین نگاه دموکراسی جایگزین آن همه امتیاز بندی و کاغد بازی های سخت و نفس گیر شده، و کار انتخاب معلم نمونه را بسیار آسان نموده است « وبه راحتی جنبه کمی آن حذف و با دید کیفی نگاه شده است!» اما هنگامی که به ماجرا عمیق نگاه می شود، متوجه ضررهای این تصمیم نسنجیده می شویم:
برنامه انتخاب معلم نمونه که روزگاری بهترین و شایسته ترین معلم را معرفی می نمود، جای خود را به معرفی محبوب ترین و با نفوذترین شخص در هر مدرسه داده است، انتخاب معلم نمونه برای مراحل شهرستانی و … به هرطریقی که صورت بگیرد حتی اگر به امتیازات فرد به مانند سالهای قبل رجوع شود، دیواری کج است و تا ثریا هم کج خواهد بود.
گذشته از این ایراد، کم کم مشکلات چنین طرحی خودش را نشان می دهد مثلا در مدرسه ای که بیشتر از معلمین پیش دبستانی تشکیل شده ونه معلمان رسمی آموزش و پروش، یک معلم پیش دبستانی معرفی می شود، ومعلمان خود آموزش پرورش از این انتخاب بی نصیب می مانند.
معلمات پیش دبستانی سابقه ای کمتر از شش ماه دارند و جالب اینکه حتی حکم و ردیف حقوقی نیز ندارند و به صورت حق التدریس کمبود معلمان رسمی را برای آموزش و پرورش پر کرده اند.
تنها ایراد روش قبلی به نظر نگارنده استفاده از انبوهی کپی مدارک برای نشان دادن واقعیت امتیازهای اکتسابی و بررسی وقت گیر آن، در هر مرحله بود، ولی با توجه به اینکه مدارک ضمن خدمت و خدمات بسیاری دراین سازمان به صورت الکترونیکی و بر پایه اینترنت انجام می شود کافی بود، خدمتی دراین خصوص تعریف شود که با نگاهی ساده، هم امتیازبندی ها به درستی انجام شود و هم ارزیابی ها وقت گیر و آسان باشد ولی متاسفانه با پاک کردن صورت مسئله راه به بی راهه رفته است.
و اما ایرادی که رئیس مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش عنوان نمودند هم با این روش نه تنها حل نشده بلکه خود به مشکلی بدتر از قبلی تبدیل شده و به گونه ای عمل شده که روش سالهای قبل را می توان ترجیح داد.
البته با شرایط خاص زیبا شناسی که برای پذیرش دانشجویان فرهنگی از طریق کنکورسراسری دیده شده است، باید روزی شاهد دموکراسی های اینچنینی نیز می بودیم، ما غفلت کردیم!
نگارنده پیشنهاد می دهد در موارد ذیل نیز اساتید واحد ابداعات اموزش پرورش از دموکراسی بهره گیرند.
– برای قبولی یک دانش آموز، به نمرات امتحانات ومعدل وی رجوع نگردد
– برای معرفی دانش آموزان باهوش به مدارس تیزهوشان امتحان برگزار نشود
– برای دانش آموزان نمونه فرهنگی، شرط معدل را بردارند، یا از روش دموکراسی بهره ببرند یا همه را شایسته دریافت هدیه کنند.
– برای حضور در دانشگاه شرط معدل در کنکور گذاشته شده، یا ازانتخابات در هرمدرسه باید استفاده نمود یا اصلا کنکور را باید حذف کرد!
یک سوال بسیار مهم، آیا برای انتخاب مدیران هر اداره «ازسطح شهرستان تا کشور» انتخابات برگزار می شود؟
و تیتری که خبرگزاری ها برای در روز دوازدهم اردیبهشت خواهند نوشت!«از محبوب ترین معلمان استان قدردانی می شود یا با نفوذترین معلم استان اصفهان کیست؟»