ه گزارش فارس وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی در مراسم هفته حمل و نقل با انتقاد از ورود سازمان حمایت به نرخگذاری بلیت قطار گفت: عدهای در کشور به دنبال ادامهدار بودن نگرشهای سوسیالیستی و مارکسیستی هستند تا نرخگذاری و کنترل قیمتها را ادامه دهند و مانع توسعه شوند. این بساط حضراتی که دست در جیب مردم میکنند فقط ادامه نگرشهای سوسیالیست و مارکسیست است در حالی که مدعی طرفداری از مردم هستند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: از برنامه اول توسعه اعلام شد که نظام قیمتگذاری باید برچیده شود، این نظام آموزه سیستم سوسیالیست و مارکسیست است، 25 سال در همه برنامههای توسعه به این موضوع تأکید شد اما هنوز این داستان مانع توسعه کشور است.
آخوندی تأکید کرد: اگر دنبال حمایت از مصرف کننده هستیم، ارتقای کیفیت، عرضه خدمات مناسب و ایمنی بالا نشان از حمایت از مصرف کننده دارد.
وی با انتقاد از اینکه سازمان حمایت هیچگاه نتوانسته از مصرف کننده حمایت کند، گفت: پیشنهاد میدهم چنین سازمانهای سوسیالیستی و مارکسیستی قیمتگذاری نظیر سازمان حمایت از مصرف کننده منحل شود و باید این پیشنهاد را به مجلس هم بدهیم تا بساط این تعالیم مارکسیستی و سوسیالیستی جمع شود. این سازمانها با تعالیم سوسیالیستی سنگ حمایت از مصرف کننده را به سینه میزنند، اینها مسلمان نیستند.
وی با تأکید بر اینکه هیچکس به دنبال بازارعوام فریبانه نیست، گفت: ما نباید از چنین حرکات عوام فریبانه بترسیم و قطعاً با قدرت پیش میرویم.
گفتنی است هفته گذشته شرکت راهآهن به یکباره اعلام کرد که قیمت بلیت قطار تا 20 درصد افزایش مییابد اما سازمان حمایت از مصرف کننده این اقدام شرکت مزبور را غیرقانونی دانست و در نهایت با ورود تعزیرات بساط گرانفروشی بلیت قطار تا اطلاع ثانوی منتفی شد.
نکته قابل توجه اینکه نرخ بلیت قطار از ابتدای دولت روحانی تاکنون چند بار گران شده و بهانه این گرانیها هم افزایش خدمات بوده است.
خاطرنشان میشود بررسی عملکرد سالهای اخیر راهآهن در حوزه حمل بار و مسافر نشان میدهد به رغم تاکید مسئولین بر ارتقای جایگاه حمل نقل ریلی در میان سایر شیوههای حمل و نقل، تعداد مسافر و میزان بار جابجا شده توسط شبکه ریلی در دو سال اخیر با کاهش جدی مواجه بوده است.
به طور مثال در ایام نوروز 92 بیش از 2 میلیون و 300 هزار نفر از قطار برای جابجایی خود استفاده کردند که این رقم در نوروز 93 با کاهش بیش از 300 هزار نفری مواجه شد و در نوروز 94 به یک میلیون و 760 هزار نفر تنزل کرد.
افزایش چند باره قیمت بلیت قطار در دو سال اخیر یکی از دلایل کاهش اقبال مردم به حمل و نقل ریلی ذکر شده است.
همچنین افزایش سرسامآور عوارض آزادراهها و بزرگراهها در کنار عدم ارتقای کیفیت جادههای کشور علیرغم دریافت این عوارض از دیگر انتقاداتی است که به بخش حمل و نقل عمومی برونشهری وارد است.
حال سوالی که مطرح است اینکه آیا این گرانیهای پیدرپی بلیت قطار و هواپیما و … در کنار عدم ارائه خدمات باکیفیت و مطلوب با مسلمانی سازگار است؟
آیا مسلمانی حکم میکند که بلیت قطار تهران – مشهد بالغ بر 150 هزار تومان (قطار موسوم به زندگی) باشد؟ آیا این اقدامات از منظر وزیر راه و شهرسازی صحیح و اسلامی است ولی، جلوگیری از گرانفروشی و اجحاف راهآهن به مردم غیر اسلامی؟!
متبع: روزنامه کیهان