logo

امروز شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۳

Saturday, 4 January , 2025

نرمش قهرمانانه در برابر سازش ذلیلانه‏

با توجه به استقبالى که جامعه جهانى از رویکرد جدید ایران از خود نشان داده است، از این به بعد باید شاهد تحولى جدید در روابط ایران با غرب از یک‏سو و به رسمیت شناختن قدرت ایران در منطقه در عرصه‏هاى مختلف از سوى دیگر باشیم.

تاریخ انتشار: ۰۰:۰۰ - شنبه ۱۳۹۲/۰۷/۶
مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه
نرمش قهرمانانه در برابر سازش ذلیلانه‏

گلپانا :  حجت‏الاسلام حسن روحانى رئیس‏جمهور ایران به‏منظور شرکت در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومى سازمان ملل به نیویورک سفر کرد. تغییر نگاه جهان نسبت به ایران و مذاکره درباره تحریم‏هاى اقتصادى و سیاسى صورت‏گرفته علیه ایران و مذاکره با گروه 1+5 درباره اهداف صلح‏آمیز هسته‏اى از سوى ایران از مهم‏ترین اهداف سفر دکتر روحانى است. ایشان پیش از عزیمت به نیویورک با اشاره به اهداف سفرش، اعلام کرد: اولین هدف سفر بنده به نیویورک این است که چهره ملت ایران که ملتى با فرهنگ و تمدن بزرگ است و در سال‏هاى گذشته به‏گونه‏اى دیگر معرفى شده بود به جهانیان نشان بدهیم. وى هم‏چنین براین موضوع تأکید دارد که جمهورى اسلامى ایران محور ثبات در منطقه و به‏دنبال صلح است اما متأسفانه دست‏هایى در سال‏هاى اخیر چهره ملت ایران را به‏گونه‏اى دیگر معرفى کردند و هدف ما در این سفر معرفى ایران به جهان به‏عنوان ملتى با فرهنگ و صلح‏دوست است و نمى‏خواهد لطمه‏اى به دیگر کشورها وارد آورد. این مخالفت ملت ایران با افراط و خشونت به‏خصوص در شرایط فعلى که منطقه و جهان و مردم آن از خشونت رنج مى‏برند، بسیار اهمیت دارد. مى‏خواهیم بگوییم که ملت ایران خود قربانى سلاح‏هاى کشتارجمعى است و به‏دنبال دستیابى به این سلاح‏ها نیست. روحانى هم‏چنین تأکید کرد: ملت بزرگ ایران به ناروا تحت فشار اقتصادى و سیاسى قرار گرفته است. قطعاً مسیر تحریم، غیرقانونى است و تحریم‏کنندگان به اهداف خود نخواهند رسید. آن‏ها باید مسیر گفت‏وگو و تفاهم را در پیش بگیرند چراکه تنها این راه باعث دستیابى به منافع متقابل خواهد شد.

اظهارات رئیس‏جمهورى ایران از یک سو و تأکید مقام معظم رهبرى بر دیپلماسى نرم قهرمانانه از سوى دیگر، بازتاب گسترده‏اى در رسانه‏هاى جهان داشته است. اغلب روزنامه‏هاى جهان این اظهارات را که به فاصله کمى بیان شده‏اند، آغاز ادبیاتى جدید در تعامل ایران با جامعه جهانى دانسته‏اند و مى‏گویند که با توجه به استقبالى که جامعه جهانى از رویکرد جدید ایران از خود نشان داده است، از این به بعد باید شاهد تحولى جدید در روابط ایران با غرب از یک‏سو و به رسمیت شناختن قدرت ایران در منطقه در عرصه‏هاى مختلف از سوى دیگر باشیم.
در این نوشتار سعى داریم درباره راهبرد اصولى جمهورى اسلامى ایران که اصلى ثابت اما در تاکتیک و روش‏ها ممکن است در آن تغییراتى صورت بگیرد، بیشتر سخن بگوییم.

حجت‏الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانى که به‏منظور شرکت در شصت و هشتمین اجلاس سالانه مجمع عمومى سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده، به‏عنوان هفتیمن سخنران در مجمع عمومى ایراد سخن کرد.
رئیس جمهور قبل از برنامه سخنرانى در مجمع عمومى سازمان ملل متحد، ملاقات‏هایى را با رؤساى جمهور فرانسه، اتریش و نخست‏وزیران فیجى و پاکستان انجام داد. هم‏چنین دکتر روحانى پس از سخنرانى در مجمع عمومى، مصاحبه‏اى با شبکه  CNNداشت و ضمن حضور در جلسه رهبران اسلامى، ملاقات با وزیر خارجه آلمان پایان‏بخش برنامه‏هاى وى در نیویورک بود.
رئیس جمهور برنامه‏هاى خود را با جلسه‏اى با تعدادى از شخصیت‏هاى برجسته رسانه‏اى آغاز کرد و در طول روز ضمن مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست و شبکه  PBSملاقات‏هایى را با دبیر کل سازمان همکارى‏هاى اسلامى، رؤساى جمهور تونس، لبنان، ترکیه، معاون رئیس جمهور عراق و نخست‏وزیر اسپانیا داشت و جلسه با برخى شخصیت‏هاى اندیشکده‏هاى آمریکایى پایان بخش برنامه‏هاى روز دوم بود.
دکتر روحانى در روز پایانى سفر خود به نیویورک (جمعه) در افتتاحیه نشست وزراى جنبش عدم تعهد که با حضور دبیر کل و رئیس مجمع عمومى سازمان ملل برگزار مى‏شود، سخنرانى کرده و سپس در ادامه برنامه‏هاى خود در کنفرانس مطبوعاتى به سئوالات خبرنگاران پاسخ خواهد داد.
اهداف سفر روحانى‏
دکتر حسن روحانى در نخستین سفر خود به نیویورک در قامت رییس جمهورى اسلامى ایران کوشید تا از ابزارهاى دیپلماسى براى تأمین منافع نظام بهره‏بردارى نماید.
دیدار و گفتگو با رهبران سیاسى دیگر کشورهاى شرکت‏کننده در اجلاس مجمع عمومى، بخش مهمى از نخستین تجربه حضور روحانى در نیویورک به‏عنوان رییس دولت جمهورى اسلامى ایران بود که در این رابطه مى‏توان به ملاقات وى با فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه، به‏عنوان یکى از دیدارهاى حاشیه‏اى اجلاس اشاره کرد.
فارغ از تب و تاب رسانه‏اى مرتبط با متن و حاشیه اجلاس مجمع عمومى سازمان ملل، مهمترین هدف سفر روحانى به نیویورک را مى‏توان در سخنرانى‏ها، مصاحبه‏ها و اعلان مواضع وى جستجو کرد.
رییس جمهور در آخرین مقاله‏اى که آخرین ساعات پنجشنبه هفته گذشته در بخش ستون آزاد روزنامه معتبر آمریکایى واشنگتن پست منتشر ساخت، تصریح داشت که تهران به‏طورجدى آماده تعاملى سازنده و مدبرانه براى رسیدن به نتایج برد-برد است. روحانى هم‏چنین تأکید کرد که ایران آمادگى دارد تا از ظرفیت‏هاى دیپلماتیک خود در جهت همکارى‏هاى بین‏المللى براى حل بحران سوریه استفاده کند.
رییس جمهورى اسلامى ایران ضمن پایبندى کامل به مواضع اصیل نظام چون لزوم احترام و رعایت منافع متقابل و به رسمیت شناختن حقوق مسلم ایران از جمله در بحث هسته‏اى، به‏دور از هرگونه انفعال و مجذوبیت نسبت به جبهه کشورهاى غربى، از تعاملى سخن به میان آورده که نه در پى کنشگرى براى ضربه‏زدن به منافع و اعتماد طرف مقابل، بلکه به‏دنبال دستیابى به وضعیتى برد-برد براى ایران و دیگر طرف‏هاى اختلافات بین‏المللى با کشورمان است.
روحانى ضمن اشاره به خطر اصلى براى صلح و امنیت بین‏المللى یعنى انبارها و زرادخانه‏هاى اتمى و شیمیایى صهیونیست‏ها، راهى را براى بیان گویا و تشریح هوشمندانه و همه‏فهم مواضع اصولى کشورمان جستجو و تأکید مى‏کند: ایران کشورى بزرگ، متمدن و قدرتمند است و با این کشور نباید با زبان زور و تهدید سخن گفت.
از دید تحلیلگران، مأموریت رییس دولت جدید در جریان برگزارى اجلاس مجمع عمومى، نشاندن رهبران جهان بر کرسى‏هاى سازمان ملل براى شنیدن منطق حقیقت محور نظام جمهورى اسلامى خواهد بود.
در زمان حاضر آنچه مهم مى‏نماید این است که کشورهاى غربى و آمریکایى‏ها دست‏کم در مواضع اعلانى، خود را تشنه دریافت اطمینان‏بخشى ایران در خصوص صلح‏آمیزبودن فعالیت‏هاى هسته‏اى نشان مى‏دهند و همین مسأله سبب شده تا فرصت سیاسى مغتنمى براى رفع اختلافات و رفع چالش‏هاى بین‏المللى کشورمان مهیا شود.
این در حالى است که ریس جمهور به‏عنوان سکاندار طرح‏ریزى و عمل جمهورى اسلامى ایران در عرصه بین‏المللى نه از موضعى نابرابر، بلکه با پشت‏گرمى به حمایت عمومى ملت و رهبر معظم انقلاب، دولت‏هاى غربى را مخاطب قرار داده و مقامات اروپایى و آمریکایى را نسبت به از دست دادن فرصت گفتگو و تعامل سازنده با تهران بر حذر داشته است.
جایگاه و کارکرد نرمش قهرمانانه در سیاست خارجى‏
تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامى بر لزوم حرکت‏هاى صحیح دیپلماتیک در عرصه سیاست خارجى و کاربرد اصطلاح نرمش قهرمانانه در آستانه سفر دکتر روحانى به نیویورک، موضوعى است که بایستى از سوى کارگزاران دیپلماسى به‏درستى تعبیر شده و به‏صورت نقشه راهى براى کنشگرى خارجى کشور درآید.
مقام معظم رهبرى در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، به ترسیم نقشه راهى براى تصمیم‏گیرى و عمل کارگزاران سیاست خارجى کشور پرداختند. حضرت آیت الله خامنه‏اى با تأکید بر این‏که جنگ‏افروزى، فقرآفرینى و فسادانگیزى به‏عنوان سه سیاست اصلى نظام سلطه و وابستگان آن، مبناى ایجاد چالش با انقلاب اسلامى ایران بوده است، بر لزوم مقابله با دولت‏هاى جبار، حکومت‏هاى وابسته به نظام سلطه و شبکه‏هاى غارتگر بین‏المللى تأکید کردند.
ایشان در خصوص فعالیت‏هاى صلح‏آمیز هسته‏اى جمهورى اسلامى ایران نیز خاطرنشان ساختند: ما نه به‏خاطر آمریکا و نه غیر آمریکا بلکه به‏علت اعتقاداتمان، سلاح هسته‏اى را قبول نداریم و وقتى‏که مى‏گوییم هیچ‏کس نباید سلاح هسته‏اى داشته باشد، قطعاً خودمان نیز دنبال آن نیستیم.
و اما نکته مهمى که در بیانات مقام معظم رهبرى در خصوص سیاست خارجى جمهورى اسلامى ایران مورد توجه بسیارى از تحلیلگران و رسانه‏ها قرار گرفت، استقبال ایشان از حرکت‏هاى صحیح دیپلماتیک و نرمش قهرمانانه در سیاست خارجى بود که مى‏تواند گشاینده برخى گره‏ها و چالش‏هاى کنونى ایران در عرصه منطقه‏اى و بین‏المللى باشد. در این پیوند، ایشان فرمودند: با مسأله‏اى که سال‏هاى پیش آن‏را نرمش قهرمانانه خواندم، موافقم. چرا که این حرکت در مواقعى بسیار خوب و لازم است، اما با پایبندى به یک شرط اصلى که در ادامه درک ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدفگذارى او به‏عنوان مهمترین مؤلفه‏هاى این شرط اصلى مورد تأکید قرار گرفت.
تعبیر«نرمش قهرمانانه»که از سوى رهبرى بیان گشت این‏روزها در رسانه‏هاى داخلى و خارجى مورد بحث و تحلیل قرار مى‏گیرد. اما باید دانست که این مفهوم بیشتر در سطح تاکتیک دیپلماسى کاربرد دارد و نباید برداشت نادرستى از آن‏را ترویج کرد. جمهورى اسلامى همیشه اهل گفتگو و تعامل سازنده بوده و در دنیاى دیپلماسى با ابعاد مختلف آن حضور فعالى داشته است؛ بنابراین استفاده از تاکتیک‏هاى مختلف در این عرصه دور از ذهن نیست کما این‏که یکى از این تاکتیک‏ها را مى‏توان در عبارت «نرمش قهرمانانه» جستجو کرد.
البته باید صراحتاً به این نکته اشاره نمود که این ادبیات، مفهومى نیست که اخیراً تولید شده باشد بلکه سابقه‏اى طولانى در تاریخ دیپلماسى جمهورى اسلامى ایران دارد. همین مطلب نشان‏دهنده کارآمدى نظام اسلامى کشورمان در عرصه بین‏المللى است که در مواجهه با تحولات مختلف جهانى ابزارها و تاکتیک‏هاى قدرتمندى را به کار مى‏بندد. کما این‏که رهبر انقلاب پیش‏تر و در سال 1375 نیز چنین ادبیاتى را به کار برده بودند: «نمایندگان سیاسى جمهورى اسلامى ایران در جهان باید تیزتر از شمشیر، نرم‏تر از حریر و سخت‏تر از سنگ و پولاد باشند. عرصه سیاست خارجى، میدان نرمش‏هاى قهرمانانه است، اما نرمشى که در برابر دشمن تیز باشد. بنابراین دیپلمات‏هاى ما باید در مواضع اصولى خود مستحکم بایستند و استقامت و پایمردى حضرت امام خمینى(ره) را الگوى خود قرار دهند.»
نکته دیگرى که در این موضوع بسیار قابل تأمل است، نگاه صحیح و پایبندى به اصول نظام است. نرمش دیپلماتیک یک حرکت استراتژیک قهرمانانه با رعایت مواضع حکیمانه و عزتمندانه نظام اسلامى است. اگر بخواهیم این حرکت را نشانى از کرنش تلقى کنیم، بى‏شک عزت نظام را زیر سؤال برده‏ایم و این جفایى بزرگ به حقوق ملت ایران است. آنچه از نرمش قهرمانانه دیپلماتیک مى‏توان برداشت کرد با حفط منافع ملى و مواضع قدرتمندانه جمهورى اسلامى در سطح منطقه است. کسانى‏که مى‏خواهند در بعد دیپلماتیک این تاکتیک را عملیاتى نمایند باید به اصول و مواضع اصلى و ثابت جمهورى اسلامى در ارزش‏هاى آن پایبندى داشته باشند. این مواضع، هیچ‏گاه اجازه ذوق‏زدگى بیش از حد و عجولانه را به ما نخواهند داد و تحرکات نرم توأم با رویکرد عزت را در سطح تاکتیک نگاه خواهند داشت.
همان‏طورکه سخنان رهبرى درست چند هفته پیش از این در همین مورد مصداق روشنى براى این رویکرد است. ایشان در 14 شهریورماه و در دیدار با اعضاى مجلس خبرگان رهبرى فرمودند: «در این سال‏ها جبهه‏بندى‏هاى منطقه‏اى و جهانى هم آشکار شده. البتّه نرمش و انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه در همه‏ى عرصه‏هاى سیاسى، یک کار مطلوب و مورد قبولى است، لکن این مانور هنرمندانه نبایستى به‏معناى عبور از خطوط قرمز، یا برگشتن از راهبردهاى اساسى، یا عدم توجّه به آرمان‏ها باشد؛ این‏ها را باید رعایت کرد».
از سوى دیگر، ماهیت این نرمش، ریشه در رفتار دولت یازدهم در عرصه دیپلماتیک دارد. از همین‏روست که اساساً این مفهوم در سطح تاکتیکى تعریف مى‏شود چرا که استراتژى بلندمدت و کلان جمهورى اسلامى با آمد و رفت دولت‏ها متزلزل نشده و متغیر نخواهد شد. دولت یازدهم به‏عنوان مجرى دیپلماسى کشورمان فرصت مناسبى دارد که با تاکیتک فوق و در عین حفظ منافع نظام و مواضع عزتمندانه آن، راهبرد سیاست خارجه را پیش برد و در این مسیر از تاکیتک بالا بهره گیرد.
برداشت‏ها و تفسیرها از نرمش قهرمانانه‏
در فضاى کنونى بین‏الملل که اختلافات تهران و غرب بر سر حقوق هسته‏اى جمهورى اسلامى ایران توجه بسیارى از تحلیلگران را به خود معطوف داشته، سخنان اخیر مقام معظم رهبرى بازتابى گسترده در محافل و رسانه‏هاى منطقه و بین‏المللى به‏دنبال داشته و گمانه‏زنى‏هاى گوناگونى را در این خصوص برانگیخته است.
برخى از رسانه‏ها و ناظران غربى با تحلیلى تقلیل‏گرایانه و نگاهى سطحى به شرایطى که در آن امام دوم شیعیان صلح با معاویه را به جنگ با او برگزید، سخنان اخیر رهبر انقلاب را در بردارنده نشانگانى از تسلیم و عقب‏نشینى در برابر جبهه بین‏المللى ضد ایرانى خوانده و تنگ‏ترشدن حلقه تحریم‏ها علیه کشورمان را دلیل اصلى بیان این مواضع تلقى کرده‏اند.
این در حالى است که سخنان مقام معظم رهبرى ناظر بر درک صحیح از شرایط بین‏المللى و فهم زمینه‏ها و عناصر کنشگرى دولت‏ها بوده و داراى پیوستگى معنادارى با مواضع پیشین ایشان است.
رهبر معظم انقلاب در روزهاى پایانى بهمن‏ماه سال گذشته در سخنرانى خود در جمع مردم تبریز تصریح داشتند: نظام اسلامى و ملت ایران برعکس دولتمردان آمریکایى اهل منطق هستند. بنابراین اگر از طرف مقابل حرف و رفتار منطقى ببینند، به آن پاسخ مناسب مى‏دهند.
ایشان در سخنرانى اوایل سال جارى در مشهد نیز به‏صراحت اعلام کردند که به شرط رعایت خطوط قرمز و چارچوب‏هاى مورد نظر نظام، مخالف مذاکره مستقیم با آمریکا نیستند.
علاوه بر آنچه گفته شد، سنت سیاسى رهبر انقلاب مبنى بر اعلام حمایت از دولت‏هاى منتخب ملت -از دولت اصلاحات گرفته تا دولت‏هاى نهم و دهم – سبب شده تا ایشان به‏صراحت از چاره‏جویى و تدبیراندیشى دولت جدید در زمینه گشودن گره‏هاى سیاست خارجى کشور اعلان پشتیبانى نمایند.
در حالى دکتر حسن روحانى رییس جمهور از اختیار تام رییس قوه مجریه در خصوص حل و فصل اختلافات هسته‏اى با غرب به‏عنوان مهمترین دستور کار دستگاه دیپلماسى کشور سخن به‏میان مى‏آورد که بیانات مقام معظم رهبرى را مى‏توان به‏مثابه ابراز حمایتى مورد تحلیل و تفسیر قرار داد که در بردارنده توصیه‏هاى داهیانه و ترسیم نقشه راه و عمل کارگزاران و تصمیم‏گیرندگان سیاست خارجى است.
آنچه مشخص است این‏که اولویت اصل عزت بر اصول دیگرى مانند حکمت و مصلحت راه را بر هرگونه تسلیم‏پذیرى بسته و مقام معظم رهبرى به‏عنوان ولى جامعه اسلامى تأکیدى عدول‏ناپذیر بر قاعده نفى سبیل (رد و مقابله با هرگونه سلطه بیگانگان بر مسلمانان) داشته و دارند.
یکى از نزدیکترین تعابیرى که با توجه به شناخت عمومى از مواضع رهبر انقلاب در خصوص نرمش قهرمانانه مطرح است به حفظ هوشیارى در برابر جبهه متقابل بین‏المللى و ارایه پاسخ مناسب به مواضع این جبهه باز مى‏گردد.
طى هفته‏هاى اخیر، عقبگرد آمریکایى‏ها از طرح حمله به سوریه و ورود مؤثر به فرایند گفتگوهاى دیپلماتیک براى حل و فصل بحران این کشور نشان داد که بر خلاف دولت گذشته، دولت اوباما رویکردهاى مصالحه‏جویانه‏ترى را در قبال چالش‏هاى بین‏المللى کشورش دنبال مى‏کند و از این‏رو مى‏توان عناصرى از عقلانیت را در این رویکردها رصد و ملاحظه کرد.
چالش‏هاى پیش روى آمریکایى‏ها در به زانو درآوردن جمهورى اسلامى ایران از طریق اعمال تحریم‏هاى سنگین و بر پایه برنامه‏هاى از پیش تعیین شده در این خصوص سبب شد تا رهبران کاخ سفید به درک واقعیات ملموس‏ترى در تقابل با ایران نایل شده و به شکلى جدى‏تر به فرایندهاى دیپلماتیک براى حل اختلافات خود با ایران چشم بدوزند.
در چنین فضایى مى‏توان مضامین اصلى بیانات رهبر انقلاب را نه به‏معناى تسلیم بلکه به‏منزله تداوم رویکرد مقاومت در برابر نظام سلطه بر اساس شرایط و موقعیت جدید بین‏المللى تفسیر کرد. چنانکه مقام معظم رهبرى فرمودند: عرصه دیپلماسى، عرصه لبخند و درخواست مذاکره و مذاکره است، اما همه این رفتارها باید در چارچوب چالش اصلى فهم و درک شود.
با توجه به آنچه گفته شد، تعبیر نرمش قهرمانانه نیز به منزله تداوم رویکردهاى اصولى گذشته بر بستر هوشمندى و شناخت قواعد کنشگرى بین‏المللى و درک اهداف ماهوى جبهه مقابل و ارایه پاسخ مناسب بدان در عرصه جهانى معنا و مفهوم مى‏یابد.
برداشت‏هاى ناصواب از تعبیر نرمش قهرمانانه‏
برخى از رسانه‏ها و شخصیت‏هاى سیاسى در داخل کشور- عمدتاً مدعیان اصلاحات- با اشاره به استفاده رهبر معظم انقلاب از واژه «نرمش قهرمانانه» در ترجمه کتاب «صلح امام حسن(ع)»، نتیجه گرفته‏اند که حضرت آقا شرایط امروز را با شرایطى که در دوران آن امام بزرگوار بر جامعه حاکم بود همسان دانسته و در پى صلح با دشمن هستند! که باید گفت؛ اولاً؛ رهبر معظم انقلاب بارها از دوران کنونى با عنوان«درخشنده‏ترین دوران تاریخ ایران اسلامى» و دوران پراقتدار «بدر و خیبر» یاد کرده و دشمن را ضعیف‏تر از همیشه تصویر و معرفى کرده‏اند و ثانیاً؛ ایشان در اردیبهشت ماه سال 79 و در دیدار پرشور جوانان با ایشان در مصلاى تهران، بعد از اشاره به مؤلفه‏هاى قدرت جمهورى اسلامى ایران- که امروزه نسبت به آن روزها، دهها برابر شده است- مى‏فرمایند؛ «امروزه نه آمریکا و نه بزرگتر از آمریکا قادر نیستند حادثه‏اى مثل حادثه صلح امام حسن(ع) را بر دنیاى اسلام تحمیل کنند. اینجا اگر دشمن زیاد فشار بیاورد، حادثه کربلا اتفاق خواهد افتاد.»
ممکن است کسانى با استناد به وادادگى برخى از خواص، شرایط امروز را با دوران امام حسن(ع) که با خواص آلوده روبه‏رو بودند مقایسه کنند و حال آن‏که در صدر اسلام و چند دهه بعد از آن، نگاه مردم به خواص بود چرا که آموزه‏هاى اسلام عزیز مانند امروز گسترده و فراگیر نبود و به‏همین‏علت هرگاه یکى از خواص دچار لغزش مى‏شد، عده‏اى را با خود به انحراف و لغزش مى‏کشاند. اما، در عصر حاضر و دوران بعد از انقلاب اسلامى، مردم بارها نشان داده‏اند که نگاهشان به رهبرى است و نه خواص، بنابراین چنانچه برخى از خواص دچار لغزش شوند، به‏جاى آن‏که دیگران را دچار انحراف و لغزش کنند، خود از دایره انقلاب بیرون افتاده‏اند.


دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در دیار عالمان منتشر خواهد‌ شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌ شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌ شد