به گزارش گلپانا به نقل از افکار نیوز: کشتي ايراني نجات که حامل کمک هاي بشردوستانه براي يمني ها است وارد خليج عدن شد.
ناخداي اين کشتي گفت ناوهاي کشورهايي که با سازمان بين المللي کشتيراني همکاري مي کنند، از اين کشتي محافظت مي کنند.
کشتي کمک رساني ايراني به نزديک سواحل جنوبي يمن رسيد. اين کشتي دوسوم مسافت بين بندرعباس و بندر الحديده يمن را طي کرده است. اين کشتي حامل ۲۵۰۰ تن کمک، دو روز و نيم ديگر تا عبور از خليج عدن و رسيدن به تنگه باب المندب فاصله دارد.
ناوهاي جنگي بين المللي که در منطقه مستقر هستند، کشتي «ايران شاهد» را در زمان عبور از اين گذرگاه مهم دريايي همراهي مي کنند.
مسعود قاضي ميرسعيد ناخداي کشتي ايراني گفت: «عرض خليج عدن بين ۱۲۰ تا ۱۷۰ مايل است ولي ۱۲ مايل از اين فاصله به عنوان گذرگاه کشتيراني تعيين شده است تا کشتي ها از راهزنان در امان باشند. ناوهاي کشور هايي که با سازمان بين المللي کشتيراني همکاري دارند از جمله ايران، از اين گذرگاه محافظت مي کنند».
خليج عدن يکي از مهم ترين و در عين حال خطرناکترين گذرگاه هاي دريايي در جهان است. اهميت آن از اين جهت است که بيش از شش درصد صادرات نفت جهان از اين تنگه عبور مي کند. همچنين بيش از ۲۱ هزار کشتي در هر سال از اين تنگه عبور مي کنند. اما خطرناک بودن آن ناشي از زياد بودن عمليات راهزني در اين منطقه است و نمي توان تاثير تحولات در کشورهاي حاشيه خليج عدن (يمن، جيبوتي و سومالي) را بر اوضاع در باب المندب ناديده گرفت. همچنين کشمکش هاي سياسي منطقه اي و بين المللي نيز بر اوضاع در اين آبراه تاثير گذاشته و موجب افزايش توجه اصحاب رسانه شده است که کشتي کمک رساني ايراني را همراهي مي کنند.
مهدي جمشيدي گزارشگر پرس تي وي گفت: «احساس مي کنم به مهم ترين لحظات اين سفر نزديک مي شويم. اميدوارم خبر ورود کمک هاي بشردوستانه را به يمن اعلام کنيم».
کشتي ايران شاهد پس از عبور از باب المندب وارد درياي سرخ مي شود و به سوي سواحل غربي يمن ادامه مسير مي دهد.
گزارشگر الميادين در پايان گفت، بندر الحديده مقصد نهايي کشتي کمک رساني ايراني اعلام شده است و خدمه اين کشتي مي گويند در مواجهه با تلاش براي جلوگيري از ورود آن به الحديده از سوي عربستان هر احتمالي وجود دارد.