به گزارش پایگاه تحلیلی خبری گلپانا شهرستان گلپایگان؛مهدی صداقت کار مدیر مرکز فرماندهی ۱۲۵ مشهد در تشریح خبر مزاحمهای تلفنی آتش نشانی شهر مشهد گفت: روزانه به طور میانگین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تماس تلفنی با مرکز فرماندهی آتشنشانی مشهد برقرار میشود که متاسفانه ۹۰ درصد آن مزاحمت تلفنی است.
وی افزود: بخش زیادی از مزاحمتهای تلفنی ۱۲۵ از طریق تلفنهای همگانی است که متاسفانه در این زمینه فرهنگسازی صورت نگرفته است.
مدیرمرکز فرماندهی ۱۲۵ مشهد ادامه داد: در حال حاضر ۷ نفر در هر شیفت در تنها مرکز فرماندهی ۱۲۵ مشهد، واقع در الهیه فعال هستند که از طریق ۳۰ خط ایوان و ۱۰ خط آنالوگ، پاسخگوی شهروندان هستند.
صداقت کار تصریح کرد: با وجود اینکه اپراتورهای مرکز فرماندهی تا اندازهای از طریق لحن صحبت شهروند و با پرسش چند سوال میتوانند متوجه واقعی و یا مزاحمی بودن تماس شوند، ولی با این حال درصد مزاحمتهای تلفنی بالا است به گونهای که حتی فردی بالغ بر ۸۰۰ بار از طریق تلفن برای آتشنشانی مزاحمت ایجاد کرده بود و برخی دیگر نیز با شبیه سازی یک آتش سوزی، اپراتور ها فریب داده و آتش نشان ها را به محل میکشانند.
به گفته صداقتکار، با تمهیدات ویژه قضایی که از سوی دادستان مشهد صورت گرفته است، به طور حتم با مزاحمان برخورد قاطعتری خواهد شد.
مدیر مرکز فرماندهی ۱۲۵ مشهد در بخشی از دیگر از صحبتهایش به درخواست عجیب و غریب شهروندان اشاره کرد و گفت: گرفتن موش ، گربه حتی سوسک از جمله درخواست های عجیب و غریب شهروندان به ویژه خانمهای خانهدار است.
وی همچنین با ابراز تاسف گفت: حتی در برخی موارد مادری با ۱۲۵ تماس گرفته و از اپراتور میخواهد دقایقی با حرف زدن فرزند خردسالش را سرگرم کرده تا او بتواند به خرید برود و یا غذا درست کند و در برخی موراد دیگر نیز خانمی که کلید منزل را در خانه جا گذاشته با تماس به سامانه ۱۲۵ میخواهد تا آتش نشانها با نردبان وارد منزلش شده و کلید را برای وی بیاورند.
صداقت کار به وظبفه آتش نشانی شهرداری مشهد اشاره کرد و گفت: مردم باید بدانند که آتش نشان ها مسئول امدادرسانی به حادثه دیدگان شهری و همینطور اطفای حریق هستند و این گونه درخواستها در چهار چوب وظایف آنها نیست.
گفتنی است، بیشترین درخواستهای مردم مشهد از آتشنشانها مربوط به گرفتار شدن افراد در آسانسور و همینطور جلوگیری از ورود زنبور به داخل خانهها بوده است.