به گزارش پایگاه تحلیلی خبری گلپانا شهرستان گلپایگان؛ این روزها شاهد کش و قوسهایی و توپ انداختنهای مدیران دولتی و خودروسازها هستیم؛ به طوری که چند رو پیش با اعلام کردن قیمت جدید خودروها توسط رییس شورای رقابت و خودروسازها بودهایم. این قیمتها غیرقابل تصور تعیین شده است. برای مثال، قیمت خودروی پراید نسبت به سال ۹۲ با افزایش حدود ۴ میلیون تومانی مواجه بوده است.
در این کش و قوسها و جنگهای میان دولت، شورای رقابت و خودروسازها، در نهایت دود آن به چشم مردم میرود.
خودروسازها مدتی بود که دم از گرانی و سود نکردن خودرو میکردند و شورای رقابت در این باره مقاومت میکرد، ولی چند روز پیش به یکباره شورای رقابت با گرانی خودرو موافقت کرد. این در حالی است که در یکی دو اخیر شاهد صحبتهایی از سوی دولت هستیم که مخالف گرانی خودرو بوده و اعلام میکند با اینکه تحریم خودرو برداشته شده است، خودرو نباید گران، بلکه باید ارزانتر هم شود و شورای رقابت نباید با گرانی خودرو توسط خودروسازها موافقت میکرد.
نکته جالب اینجاست که رییس شورای رقابت را دولت تعیین کرده و زیر نظر دولت است.
در این یکی دو روز شاهد گران شدن خودرو در بازار بودهایم و نگرانی مردم از آشفتگی دوباره در بازار و گرانی میلیونی خودرو در چند روز آینده هستیم. این مساله، به خودی خود در بازار به خصوص در نمایشگاههای اتومبیل موجب آشفتگی شده که حتی امروز شاهد هستیم از اتیکت زدن و قیمت دادن خودروها به خاطر مشخص نبودن قیمتها همچنان خودداری میکنند. در عین حال، رکود در خرید و فروش و بلاتکلیفی در بازار را به دنبال داشته است.
در این میان، به گفته نمایشگاهداران حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد معاملات آنها کاهش یافته است و این موضوع، از راکد شدن بازار خبر میدهد.
حال سوال اینجاست آیا دولتمردان، رییس شورای رقابت و مدیران خودروسازها نمیتوانند دور یک میز جمع شوند و مشکلات بخش خودرو کشور را حل کنند تا این صحبتها با پیغام دادنها و مصاحبه کردنها حل نشود؟ در این چند سال گذشته شاهد گرانی خودرو در طول سال در حد دو سه بار بودهایم و بعد از افزایش قیمتها، دولتیها با مصاحبههای گوناگون مخالفت خود را با گرانی اعلام میکنند، ولی هیچگاه جلوی افزایش قیمتها را نگرفته است. واقعا خودروسازها چه قدرتی دارند که حتی دولت هم حریف آنها نمیشود؟
منبع:تراز