به گزارش پایگاه تحلیلی خبری شهرستان گلپایگان ؛ یکی از پر طرفدارترین محصولات در بین کودکان و نوجوانان عروسک ها می باشند.از آنجایی که این محصول خود به تنهایی سرگرمی بسیار زیادی برای کودکان و نوجوانان ایجاد می کند. خانواده ها اغلب تمایل به تهیه آن داشته و آن را در اختیار کودکان و نوجوانان خود قرار می دهند. اگر چه در نگاه اول به عروسک به مثابه یک جسم بی جان نگاه می شود.اما بحث فراتر از این است و باید دانست که عروسک ها دارای تأثیرگذاری فرهنگی، تربیتی و اخلاقی می باشند. کودکان به طور غیرمستقیم از عروسک های خود، الگو و سرمشق می گیرند و از آموزه های نهانی آنها تبعیّت و پیروی می کنند.
خانواده ها بدون انکه متوجه شوند از همان روز های اول شکل گیری باورها و اعتقادات فرزند خود،او را در دام فرهنگ برهنه غربی می اندازند،غافل از آن که به جای یک شیء سرگرم کننده یک بمب مخرب را با دستان خود به عزیزترین سرمایه زندگانی خود تحویل داده اند.
بحث از آن جایی آغاز می شود که غرب وقتی می بیند که نمی تواند نسل سوم انقلاب را با خود همراه سازد و بر آن ها تاثیر گذارد دلسرد می شود و خبیثانه شروع به طراحی و برنامه ریزی برای کودکان و نوجوانان می نماید.تا از این طریق بتواند نسل های چهارم و بعد را از همان اوایل با فرهنگ برهنه غربی آشنا و به مقاصد شوم خود دست یابد.
خوب رسانه ابزار مناسبی برای انجام این کار است.اما به تنهایی پاسخگو نیست.غرب در ابتدا برنامه کودک باربی را به بازار می فرستد تا ذهن مخاطب را آماده پذیرش موضوع نماید.تا احساس می کند که ذهن مخاطب آماده شد،عروسک باربی را به بازار می فرستد و همزمان پروژه شوم تهاجم فرهنگی علیه معصومترین قشر اجتماع یعنی کودکان شروع می شود.
از طریق برنامه کودک باربی فرهنگ برهنه خود را القا می کند و از طریق عروسک باربی که در دست کودک با استعداد ایرانی است کودک ایرانی را ناخود آگاه به سمت نهادینه شدن این برهنگی سوق می دهد.
کودک برنامه را می بیند،عروسک را در دست می گیرد و شب و روز خود را با آن می گذراند.آرام آرام هر آن چه را در برنامه کودک دیده با عروسک خود مرور می کند و از این جا به بعد رفتارها و باورهای کودک بر آن اساس شکل می گیرد.
اما برای آشنایی بهتر با پروژه شوم غرب در تهاجم علیه کودکان و نوجوانان مروری می کنیم بر چگونگی آمدن باربی و روند تکاملی آن :
باربی چگونه شکل گرفت :
آقا و خانم الیود و روت هندلر در سال ۱۹۴۵ م. کمپانی “متل” را در “ایالت کالیفرنیای جنوبی” آمریکا تأسیس کردند. این شرکت ابتدا به تولید قاب عکس و مبلمان خانه میپرداخت، ولی به مرور زمان و در نهایت به تولید اسباب بازی روی آورد.
کمپانی متل در سال ۱۹۵۵ م. برای تبلیغ اسباببازیها در نمایشهای تلویزیونی با کلوپ “میکی ماوس” به همکاری پرداخت که موجب دگرگونی ساختاری در تجارت اسباب بازی شد.
این کمپانی چهار سال بعد به دلیل علاقه دختر هندلر به عروسکهای کاغذی، ساخت عروسک را دنبال کرد که منجر به عقد قرارداد برای دریافت امتیاز عروسک آلمانی “لی لی” شد. عروسک لی لی برگرفته از شخصیّت، اندام و چهره یک زن خیابانگرد آلمانی به همین نام بود. لی لی به عنوان یک قطعه کلکسیونی به بزرگسالان به ویژه به کلکسیونرهای اسباب بازی فروخته میشد. در مورد عروسک لی لی نقل قولهای دیگری نیز وجود دارد، از جمله اینکه:
عروسک مو بور و شیک لی لی بر اساس شخصیّت یکی از داستانهای مصوّر روزنامه “بیلیت” ساخته شد و در سال ۱۹۵۵ م. در “آلمان” به بازار آمد. هدف لی لی جذب مخاطبان بزرگسال بود.
کمپانی متل با ایجاد تغییراتی، صورت بندی نژادی عروسک لی لی را به “آنگلوساکسون” همانند کرد.۳ با ایجاد تغییراتی در صورتبندی لی لی، عروسک باربی متولّد شد و به زودی در صفّ اوّل اسباب بازی ویژه دختران قرار گرفت.
باربی مخفّف باربارا از نام دختر کوچک رئیس کمپانی متل گرفته شده است. طرّاح تغییرات باربی، “جک رایان”، قبلاً طرّاح موشکهای “اسپارو و هاوک” در پنتاگون (وزارت جنگ آمریکا) بود که شرکت متل او را به خاطر استعدادش در شناخت فرم هیکل زنان استخدام کرد.
اوّلین مدل باربی یازده اینچ و نیم قد داشت با موهای دم اسبی، زلف چتری، لبها و ناخنهای قرمز و خطّ چشم سیاه پر رنگ. عروسکهای اوّلیه، پایهای داشتند که خیلی زود کنار گذاشته شد.
باربی چه ویژگی هایی دارد ؟
در میان عروسک هایی که تاکنون ساخته شده باربی از ویژگیهای منحصر به فردی برخوردار است چرا که باربی تنها یک عروسک نیست بلکه یک سلاح کارآمد در صحنهی جنگ فرهنگی است و به همین خاطر متخصصین فراوانی در تولید، طراحی، تبلیغ و توزیع آن نقش آفرینی نموده اند. به جهت اهمیت این بخش هر یک از ویژگیها به صورت جداگانه شرح داده خواهد شد:
ویژگی اول : اندام باربی
همانگونه که در پیش اشاره شد باربی از شخصیت یک زن ولگرد خیابانی آلمانی به نام لی لی گرفته شده که پس از جنگ به عنوان زنی محبوب خودفروشی میکرده است.
اما این جک رایان بود که به خاطر استعداد ویژه اش در شناخت فرم بدن زنان، لی لی را به چهره ای آنگلوساکسون تبدیل نمود و سرانجام باربی را خلق کرد. دختر ۲۰ ساله ای که پاهای بلند و فیزیک بدنی لاغری داشته و نمایشگر یک قد ۱۹۵ سانتی متری است. باید توجه داشت که این ویژگی نمایشگر دوران جوانی یک دختر است و از همین جا میتوان به الگوسازی باربی برای آینده کودکان به خوبی پی برد.
ویژگی دوم : چهره باربی
طراحی چهره باربی به گونه ای اغراق گونه صورت گرفته که جامع اکثر زیباییهای متصور باشد و البته این طراحی بسیار ماهرانه صورت پذیرفته است. «موی بور و طلایی، گردن باریک و کشیده، گونههای برآمده، دماغ و دهان کوچک، چشمانی درشت و آبی، لبانی پرگوشت، چهره شاداب، پوست روشن، پیشانی و سری متناسب و … مجموع اعضای چهره باربی را تشکیل میدهد که به ندرت- حتی با هنرمندی تیغ جراحی پزشکان حاذق- هم زمان در یک فرد جمع میشود.
ویژگی سوم : فرم لباس باربی
لباسهای ظریف، خوش رنگ و خوش دوخت باربی محصول هنر و دستان بزرگترین طراحان لباس دنیاست که در کمپانی متل گرد هم آمده اند. هیچ عروسکی تا به حال به اندازه باربی لباس متنوع، زیبا و اشرافی به تن نکرده و این تنها اختصاص به دختری دارد که نماینده فرهنگ آمریکایی و نمایشگر یک زن تمام عیار آمریکایی است.
«عریان گرایی، اشرافی گرایی و مصرف گرایی سه مولفه اصلی لباسهای باربی است؛ لباس هایی که زرق و برق خیره کننده اش، جلوهی شهوانی اندام باربی را مضاعف میکند.»
باربی در نقش های مختلف :
در طی سالیان گذشته، باربی بیش از ۵۰۰ بار در نقشها و شخصیتهای متفاوت عرضه شده است از آن جمله: پرستار، افسر پلیس، آموزگار، پزشک، دندانپزشک، دامپزشک، خواننده موسیقی راک، ژیمناست، کارآگاه، افسر نیروی دریایی، افسر خلبان، مهماندار هواپیما، دزد، گدا و… که این شخصیت پردازی ها، برای کارکردهای تربیتی این عروسک است.
1- باربی انتحاری
باربی این بار در نقش سیاسی ظاهر شده و میکوشد با تمسخر ارزشهای والای اسلامی، شهادت طلبی را به مثابه امری غیر منطقی و منفور جلوه دهد.
«باربی انتحاری و شهادت طلب که پس از فریاد ا… اکبر با فشردن ضامن کمربند انفجاریش منفجر میشود به طور غیر مستقیم تلاش میکرد تا فرهنگ شهادت طلبی یا تنها سلاح پیروز و بی رقیب مسلمانان را در میان کودکان به تمسخر گیرد… »
2- باربی نظامی و ضد تروریست
یکی دیگر از کارکردهای باربی تهییج سربازان آمریکایی با پوشیدن یونیفرم نظامی و به دست گرفتن اسلحهی آمریکایی است. این بار باربی وظیفه دارد افکار عمومی جوانان را با مقاصد جنگ طلبانهی طراحانش همراه کند:
« در طول جنگ عراق و آمریکا در سال ۱۹۹۰ عروسک باربی با پوشش نظامی آمریکایی به تهییج افکار عمومی پرداخت. پس از واقعه یازده سپتامبر نیز باربی با پوشیدن یونیفرم نیروهای نظامی ضد تروریست با ایفای نقش جدید خود به تهییج افکار عمومی پرداخت، تیتر آگهی تبلیغاتی باربی برای نبرد ضد تروریست این بود: باربی- روح آمریکایی»
3- باربی و سیاست
در طول ۴۰ سال گذشته عروسک باربی فعال در عرصه سیاست آمریکا بوده است. در طول انتخابات ایالتی و ملتی، باربی بسیار فعال است. در طول جنگ ویتنام، گرانادا، پاناما و در انتهای جنگ سرد، باربی نقشهای متفاوتی ایفا کرد.
در طول جنگ عراق و آمریکا در سال ۱۹۹۰، عروسک باربی با پوشش یونیفورم نظامی آمریکایی به تهییج افکار عمومی مردم آمریکا پرداخت. پس از واقعه ۱۱ سپتامبر نیز باربی با پوشیدن یونیفورم نیروهای نظامی ضد تروریست، با ایفای نقش جدید خود به تهییج افکار عمومی پرداخت. تیتر آگهیهای تبلیغاتی باربی، برای نبرد ضد تروریسم این بود: باربی ـ روح آمریکایی.
4- باربی و تعلیم و تربیت
خانم «روت هندلر» همسر رئیس کمپانی متل دریافته بود همچنان که فرزندش باربارا رشد میکند، به شخصیت سازی و تقلید از بزرگسالان در رفتار با عروسکهای کاغذی میپردازد، بنابراین طرح ایده ابداع عروسک واقعی (سه بعدی) به ذهن او خطور کرد.
پس از ساخت باربی، تصمیم بر این شد تا مدلهای گوناگونی از لباسها در اختیار کودکان قرار گیرد تا آنان بتوانند شخصیت دلخواه خود را در مدلهای مختلف به باربی ببخشند. به مرور زمان باربی کارکرد مهمی یافت؛ باربی به دختران آموزش میداد که جامعه مدرن از آنها به عنوان یک زن چه انتظاری دارد.
کمر باریک و اندام کشیده باربی باعث شده است تا دختران نوجوان در غرب و سایر کشورها برای اینکه اندامشان شبیه باربی شود یا از الگوی باربی خیلی فاصله نداشته باشد، از خوردن غذا به اندازه کافی در سن رشد خود پرهیز کنند. لذا آمار حیرت آور سازمانهای بهداشتی غرب از سوء تغذیه دختران غربی خبر میدهد.
چون مطرح میشد که ترکیب اندام باربی هیچگاه به هم نخواهد خورد، لذا در تربیت دختران برای اینکه در سنین بزرگسالی هیچگاه آبستن نشوند، در حفظ تناسب اندام آنان بسیار موثر بود. در دهه ۹۰ میلادی به دلیل کاهش نرخ تولید مثل در غرب به ویژه در آمریکا، باربی برای تربیت دختران در آن زمینه وارد صحنه شد و در ۱۹۵۵ این عروسک با یک جنین در شکم خود، به بازار عرضه شد تا دختران نوجوان با وضع حمل باربی به دست خود، اشتیاق مادر شدن بیابند. امروزه اسکیپر که خواهر کوچک باربی محسوب میشود، بخشی از پاسخ به درخواست سیاست گذاران فرهنگی برای بچه دار بودن باربی است.
نگاهی به تحول لباسها و شخصیت باربی، بیانگر آن تحول اجتماعی است که باربی در آن آفریده شده است. امروزه عروسک بزرگ باربی در هیکل یک دختر جوان حقیقی، برای مقاصد مستهجن در فروشگاههای غربی خرید و فروش میشود. تعداد زیادی از هنرپیشهها و خوانندگان زن غربی با صرف هزینههای زیاد اندام و چهره خود را همچون باربی میسازند تا مورد توجه عموم واقع شوند. امروزه باربی بر روی تمام وسایل مورد استفاده کودکان و نوجوانان اعم از لوازم التحریر، لوازم بهداشتی و آرایشی، پوشاک، اسباب بازی، لوازم تزئینی و… حک شده است و حتی خوردنیهای فانتزی کودکان مانند آدامس و شکلات نیز از حضور باربی بی نصیب نیستند. چه اینکه دخترها در سراسر جهان بایستی حضور مدل و الگوی غربی خود( باربی) را همواره در پیرامون خود حس کنند. مادران غربی میپرسند؛ چرا دختران ما زودتر از آنچه که باید بالغ میشوند؟ دلیل این بلوغ زودرس جنسی دختران ما در چیست؟
5- استراتژی فرهنگی آمریکا و باربی
از آنجا که بیان دکترین فرهنگی آمریکا بر اومانیسم (بشر مداری به جای خدا محوری)، لیبرالیسم(اباحی گر)، سکولاریسم( عرفی اندیشی و دنیا گرایی) و هدونیسم (لذت محوری) است، طبیعی است که سیاستمداران و استراتژیستهای فرهنگی آمریکا تلاش نمایند تا از طریق شیوه و راهکارهای مختلف، بنیان فرهنگی خود را تقویت، و آن را در آمریکا و در سراسر جهان بسط و تسری دهند. یکی از این شیوه ها، تربیت دختران آمریکا و سراسر جهان با گزارههای فرهنگ آمریکایی است. لذا به عنوان بهترین و کارآمدترین راه، اگر دختران سایر ملتها با «ارزش»های آمریکایی تربیت شوند، این دختران، نقش همسران و مادران را در جوامع خودشان عهده دار میشوند، لذا مبتنی بر ارزشهای آمریکایی، جامعه شان را اداره میکنند و این مهمترین کارکرد تهاجمی یک فرهنگ مهاجم است که شهروندان، دیگر ممالک را با ارزشهای خود بپرورانند.
اینگونه است که باربی در استراتژی فرهنگی آمریکا واجد بالاترین تأثیرها و ارزش گذاری هاست. و در عرصه پدافند در برابر تهاجم فرهنگی عروسک باربی، مهمترین اقدام در گام نخست تبیین مخاطرات تربیتی و فرهنگی این عروسک است. لذا هشدار بصیرت بخش در صدر این اقدامات است.
6- مکانیزم تربیتی عروسک باربی
عروسک باربی بر خلاف سایر عروسکها تداعی کننده بچه نبوده و دارای چهره بچه گانه نمیباشد، بلکه یک زن بیست ساله آمریکایی با تمام مشخصات اندامی آن است که با دقت فراوان طراحی و ساخته میشود و با حضور تصاویرش در اکثر مایحتاج و ملزومات ضروری کودکان و نوجوان از قبیل لوازم التحریر، کیف، کفش، شکلات ها، ظروف، البسه، ساعت، وسایل شخصی و… که به بیش از دهها هزار مورد موجود در بازار حتی بازار داخلی میرسد، ملکه ذهنی کودکان و نوجوانان گردیده و خود را به آنان تحمیل و موجب خرید عروسک میگردد. خریداران باربی با خرید یک عروسک کارشان تمام نشده و مجبورند تمام وسایل مکمل آن را از قبیل لباس خواب، وسایل حمام، مایوی شنا، لباس مهیمانی، وسایل آرایش و… را که همه ساله در چندین نوبت نیز تغییر مد داده، بازسازی و تولید میشوند را تهیه و همواره آن را به روز نمایند.
بدیهی است مدل لباس باربی و تمام آنچه که تحت عنوان متعلقات عروسک عرضه میشود، مدل لباس و سایر وسایل مورد نیاز دختران و زنان قرار گرفته و بدین صورت دختران مأنوس با این عروسک با سلیقه باربی ( یا به قول دقیقتر با سلیقه و خواست یک زن آمریکایی) بزرگ شده و در زمانی که به سن انتخاب میرسند، دقیقاً دارای سلیقه ای همانند باربی (یا یک زن آمریکایی) میباشند. بنابراین هر آنچه در تمدن غرب برای انحطاط بشر تولید و عرضه میشود، قبلاً ذائقه و احساس نیاز به آن را با هزینه مصرف کنندگان به وجود آورده اند پدیده «باربی بیس» یکی از نمودهای عینی در داخل کشور است که متخصصان تربیتی و تغذیه داخلی با نگرانی فراوان از طریق رسانههای جمعی در جستجوی راه حلی برای آن و اطلاع رسانی به خانوادههای ایرانی برای پیشگیری و جلوگیری از گسترش آن هستند؛ در شرایطی که در صفحه نیازمندیهای روزنامههای صبح و عصر آگهیهای بسیار فریبنده ای با عبارات اغفال کنندای دختران این مرز و بوم را با وعده و وعید فراوان به باربی شدن دعوت مینمایند.
نباید فراموش کرد که تا این لحظه، هیچ کشور و ملتی نتوانسته است در برابر باربی، رقیبی ماندگار و جدی بتراشد و در این عرصه کاملاً شکست نخورده باشد که از جمله «عروسک سندی» در انگلیس میباشد.
7- باربی و رسانه ها
برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده و کارکردهای مورد انتظار، این بازیچه استراتژیک باید به گونه ای متفاوت و در اندازه قابل قبول و با در نظر گرفتن تمام ظرایف هنری و فنی تبلیغ شود. چرا که عصر، عصر ارتباطات است و هر پدیده ای برای حفظ بقا و افزایش تاثیر خود ناچار از در نظر گرفتن حمایت رسانه ای و تبلیغی خویش است.
نباید از یاد برد که یکی از کارکردهای رسانه نزدیک نمودن سلیقه مصرف افراد به یکدیگر و کمک به فراگیری استفاده از یک کالاست.
«در سال ۲۰۰۱ عروسک باربی در اولین فیلم کامپیوتری خود به نام باربی و فندق شکن ظاهر شد و از آن پس تاکنون تعداد قابل توجهی فیلم کامپیوتری- انیمیشن- فیلم سینمایی و مستهجن در مورد باربی تولید شده است.»
یکی از نکات جالب توجه در حمایت رسانه ای از باربی سایت اینترنتی آن است. سایتی که پس از ورود به آن نشانگر شما هم تغییر شکل داده و به پروانه ای بال زنان تبدیل میشود. افراد پس از ورود به سایت « در یک قسمت میتوانند بازی کنند، در جایی دیگر با باربی در کنار دریا قدم بزنند یا در منزل جشن تولد بگیرند و … » و همین امر جذابیت بسیار بالایی برای کودکان ایجاد نموده است.
8- باربی و صنعت
همانگونه که اشاره شد استیل زندگی آمریکایی باید معرف همه بخشهای زندگی باشد. در اینجا صنعت به کمک فراگیری باربی آمده است. امروزه اکثر نیازمندیهای دختران با تصویر، رنگ و تبلیغ باربی در بازار کشورهای مختلف از جمله کشور خودمان یافت میشود. آنچنان که به گفته یکی از کارشناسان میتوان با هزینهی حدود یک میلیون تومان، تمام مایحتاج یک دختر را که تبلیغ کننده باربی باشد از بازار جمع آوری نمود، از لوازم التحریر گرفته تا لوازم بهداشتی- آرایشی، انواع لباس، کیف، کفش، خوردنیهای مورد علاقهی کودکان و … .
فراگیری و فروش قابل توجه این محصولات باعث رونق بیش از پیش اقتصادی این عرصه گردیده و زمینهی تولید آن با کیفیتهای گوناگون و به منظور تامین سطوح مختلف درآمدی را فراهم نموده است.
باربی یا بمب باربی چه تاثیراتی مخربی دارد :
1- بلوغ زودرس
یکی از کارکردهای باربی پر رنگ نمودن غرایز جنسی در ذهن دختران و آموزش روابط جنسی است و به تعبیر برخی فعالان ضد باربی، آموزگار سکس است در حالی که توان عشق آفرینی ندارد.
تقلیل حیا و ترویج اخلاق جنسی مورد نظر باربی از آنجا آغاز میشود که کودک نه تنها میتواند به تعویض لباسهای زیر عروسک اقدام کند که به این کار نیز تشویق میشود و در بسیاری از اوقات با اندام جنسی عروسک سر و کار داشته و به تدریج قبح دیدن آن در نظر کودک میشکند.
تامل در این موضوع که کودکان در اثر آلودگی ذهنشان به این موضوعات و بلوغ زودرس جنسی، فرصت حضور در دنیای زیبا و دوست داشتنی کودکی را خیلی زود از دست میدهند، تاسف آور است.
2- سوء تغذیه
اگرچه فرم بدن باربی به گونه ای طراحی شده که بعید به نظر میرسد هیچ زنی بتواند با ویژگیهای فیزیکی آن به حیات خویش ادامه دهند، اما در اثر تبلیغات، ویژگیهای باربی به مثابه«ملاک زیبایی زن امروز»، باعث شده که بسیاری از زنان و دختران با اتخاذ رژیم لاغری و تلاش در جهت شبیه شدن به فیزیک بدنی باربی در دام بیماریهای سوء تغذیه همچون آنورکزیا و بولیمیا گرفتار شوند.
« طبق آمار در آمریکا از هر پنج دختر دانشجو یک نفر به بیماری کم غذایی مبتلا است و در سال حدود بیست درصد از افراد مبتلا به این بیماریها جان میسپارند.این مساله به قدری رایج و نگران کننده است که در برخی از دانشگاههای آمریکا، مواد غذایی رژیمی مانند سالاد در غذاخوری دانشگاه به طرز ماهرانه ای با مواد نشاسته ای آغشته میشود که دانشجویانی که تنها از سالاد تغذیه میکنند دچار بیماری کم غذایی نشوند.»
باید توجه داشت که نه تنها دانشجویان که بازیگران و هنرمندان زن با صرف هزینههای فراوان و با کمک جراحان ماهر زیبایی صورت و شکم، تلاش میکنند اندام خود را با اندام باربی، ملکه زیبایی زنان تطبیق دهند.
در همین رابطه تلاش فمنیستها برای افشای ساختگی و غیر قابل واقعی بودن معیارهای زیبایی باربی جالب توجه است :
« باربی با قد بیش از ۲ متر، تنها ۴۶ کیلو گرم وزن دارد . در حالی که متوسط قد و وزن زن آمریکایی به ترتیب ۱۶۳ سانتی متر و ۶۶ کیلو گرم است و اگر عروسک باربی در همان ابعاد جان مییافت ، نمیتوانست وزن خود را تحمل کند ، نمیتوانست قاعدگی ماهانه داشته باشد و البته به هیچ وجه امکان باروری و بارداری نداشت »
در همین رابطه یک ضرب المثل آمریکایی نیز وجود دارد که میگوید : « هر چه قدر لاغر شوی یا پولدار شوی باز هم کم است »
3- مصرف گرایی و تجمل
پیشتر به این نکته اشاره نمودیم که بزرگترین طراحان لباس دنیا به کمک کمپانی متل شتافته و به طراحی ظریف و زیبای لباسهای گوناگون باربی میپردازند . این لباسها اغلب تجملاتی و متعلق به طبقهی ثروتمند جامعه است و اگر چه کودک را در رویای زیبای آینده استفاده از آن غرق میکند اما درکناراین حسرت رسیدن به آن نیز دردل او به جای میگذارد . نه تنها لباس که زیورآلات باربی نیز بسیار گران هستند . باربی به ترویج تجمل و مصرف گرایی با توجه به تنوع بیش از حد میپردازد و این یکی از ویروسهای کشنده فرهنگ غربی است که باربی به مثابه یک بیمار ، آن را در میان دختران دیگر سرزمینها میپراکند و ایشان را به بیماری مهلک مصرف گرایی ، تجمل و مادی گرایی دچار میکند .
نتیجه گیری :
امروز دشمن شبانه روز تلاش می کند با روش های مختلف تاثیرات مخربی را بر ذهن جوانا و نوجوانان وارد کند و با دور کردن ایشان از اصالت فرهنگی خود،کودکان و نوجوانان را به دام فرهنگ برهنه خود اندازد.
امروز غرب به دنبال آن است تا کانون گرم خانواده ایرانی را به روش های مختلف از هم متلاشی کند.عروسک باربی که در این مقاله درباره آن صحبت شد امروز به یکی از ابزار آلات قدرتمند دشمن در مبحث القای باورها و تفکرات منحط و شکست خورده غرب تبدیل شده است.آن ها بر این باورند که خواهند توانست به وسیله این ابزار افکار و عقاید گروه هدف را تغییر داده و به مقاصد خود دست یابند.لذا هوشیاری عموم اقشار جامعه به خصوص خانواده ها نقش غیر قابل انکاری در خنثی کردن این توطئه و نجات عزیزترین سرمایه زندگانی خانواده ها یعنی فرزندان خواهد داشت.
ای کاش زودتر این متن را خونده بودم،حالا می فهمم چقدر تربیت فرزندما شوخی گرفتم
جالب بود
خسته نمی شید این قدر دروغ میگید اه!!